گروه ادب و هنر: بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با کاشت یک نهال زیتون به نشانه رویش تئاتر خیابانی در باغچه حیاط مجموعه تئاتر شهر و پیام صلح و دوستی آغاز شد.

حالا به‌جز اجرای نمایش‌ها، برای نخستین‌بار نظرسنجی مخاطبان در سالن‌های انتظار پس از پایان نمایش صورت می‌گیرد. برای همین، صندوق‌های مربوط به‌نظرسنجی در تمام سالن‌ها قرار گرفته است تا تماشاگران نظر خود را با انتخاب یکی از 3 گزینه‌ ضعیف، متوسط و خوب اعلام کنند.

در نخستین روز جشنواره در بین نمایش‌های ایرانی اجرا شده نمایش «لیر شاه» نوشته حمیدرضا نعیمی و  به کارگردانی آرش دادگر با 2/4 امتیاز در رتبه نخست قرار گرفت.
«رقص زمین» نوشته و کار حسین پاکدل 4/2‌امتیاز، «هملت شاهزاده کوچولوی دانمارک» نوشته تورستن لتزر و به کارگردانی رضا بابک 9/1‌امتیاز، «غریبه‌ای در خانه» نوشته نوشین تبریزی و به کارگردانی دلارا نوشین 7/1 امتیاز و «وضعیت پایانی» نوشته و کار محمد عرب اسدی 4/1 امتیاز را از آن خود کرد.

از میان نمایش‌های خارجی جشنواره نیز نمایش «مشدی‌عباد» نوشته عزیز حاجی بیگ‌اوف و  به کارگردانی جنت سلیم آوا از کشور آذربایجان 43/2 امتیاز و نمایش «پر سیمرغ» به کارگردانی اشتفان وایلند کار مشترک ایران و آلمان 85/1 امتیاز کسب کردند. قرار است بهترین نمایش ایرانی و خارجی جشنواره از نگاه مخاطبان در اختتامیه معرفی شوند.

کشورهای اکو مهمان ویژه جشنواره تئاتر فجر

حسین پارسایی، دبیر جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری چند روز پیش از استقبال خوب کشورهای خارجی در جشنواره تئاتر فجر 28 گفت و اینکه کشورهای عضو اکو امسال مهمان ویژه بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر هستند.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی اکو، امسال بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان 4 کشور عضو اکوست؛ گروه‌هایی از کشورهای ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان و آذربایجان به دعوت مؤسسه فرهنگی اکو و معاونت فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده‌اند.

این گروه‌ها نمایش‌های «گیل‌گمش» از ترکیه، «مشدی عباد» از آذربایجان، «روز درازتر از عصر» از تاجیکستان و «قره‌گز» از قزاقستان را به صحنه خواهند برد.

ایوبی، مدیر مؤسسه فرهنگی اکو درباره هدف از دعوت کشورهای عضو اکو در جشنواره تئاتر فجر گفت: ما درصدد برگزاری جشنواره دائمی تئاتر، موسیقی و فیلم کشورهای عضو اکو هستیم، بنابراین امسال از فرصت جشنواره فجر برای آغاز این پروژه استفاده کردیم؛ چون جشنواره فجر، جشنواره بسیار مهمی در منطقه است.

به گفته مدیر مؤسسه فرهنگی اکو این اقدام با استقبال خوب کشورهای عضو اکو روبه‌رو شد چنان‌که از بیشتر کشورها گروه‌های تئاتری شرکت کردند و الان چیزی نزدیک به 200 نفر از کشورهای عضو اکو و گروه‌های مختلف تئاتری در تهران حضور دارند.

ایوبی همچنین درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: ما برای انتخاب گروه‌های تئاتر کمیته مشترکی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم، ضمن اینکه بخش‌های فرهنگی تمام سفارتخانه‌ها درگیر شدند و ما ارتباط منظم و گسترده‌ای با بخش فرهنگی سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو داشتیم.

به این ترتیب این‌ سفارتخانه‌ها نمونه‌کارهای گروه‌های تئاتریشان را برای ما فرستادند و ما هم آثار را در اختیار دبیران و هیات انتخاب جشنواره‌ها قرار دادیم، آنها هم پس از بررسی آثار تعدادی از آنها را برای شرکت در جشنواره انتخاب کردند.

سومین روز جشنواره

4بهمن 3 کار از کشورهای یونان، کلمبیا و ایتالیا، 9 نمایش ایرانی، یک نمایش خیابانی در پارکینگ تالار وحدت، نمایش‌های خیابانی در محوطه تئاتر شهر، نمایشنامه‌خوانی در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر و رادیو تئاتر در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می‌رود.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 11 بهمن ماه در تالارهای تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 100102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز